zondag 23 april 2017

Eco-dying/printing/hammering bij Wolop



 Vanmiddag met de fiets naar Gouda, heenweg ging heel snel. Ik had wind mee. Maar de terugweg............gelukkig woont mijn zoon halverwege en kon ik daar even op adem komen. Tja, die adem maakt dat ik niet meer zo goed en  hard kan fietsen. Na een lekker kopje thee de weg naar huis hervat en bijgekomen van mijn eerste avontuur over ''eco-verven"

Lieneke had de voorbereiding al gedaan, de lappen en de streng waren voorgebeitst. Wij konden dus beginnen me het verven.







Wij gingen een lange lap, ter grootte van een sjaal bedekken met allerlei planten en daarna oprollen en afbinden. Dit pakket ging in de stoompan. De tijd is variabel en je kunt het ook in de magnetron doen. Hetzelfde programma als wanneer je wol verft.

Toen het in de pan zat gingen wij hameren. Weer op voorgebeitste katoen ( kaaslinnen) . Niet iedere plant is daar geschikt voor, maar vooral violen en varens deden het erg mooi.

Er is een mooi e-book over: kbaxterpackwood.com.







Een handige tip: als je wilt weten of een blad iets doet dan maak je er eerst thee van.  Krijg je een kleurtje , dan kun je het hameren.


Het hameren doe je als volgt. Op een beetje zachte ondergrond de lap erop leggen en met plant(en), bladeren en bloemen bedekken. Een andere lap of de helft van eerste lap eroverheen en hameren maar.








De varen deed het prachtig en ook een plant die voor de deur van Lieneke staat. De naam is ''stinkende gouwe"













Solar dying:
In een wekpot doe je uienschillen( rood geeft legergroen en geel geeft zacht geel)  of blauwhout ( geeft paars ), paardenbloem ( geeft zacht geel) meekrap ( rood) en daarop gaat een streng witte wol. Dan aanvullen met planten en heet water eroverheen. Alles moet zwemmen in de pot. Dat zet je zo'n 3 a 4 maanden in de zon in je vensterbank.









Dan nog het verven in een goed afklembaar zakje ( van Ikea) :

Lapje met walnootbolster en uienschillen,, koffiepadje inpakken en afbinden. In het zakje , nat maken en het zomerseizoen in de zon in je tuin laten liggen. Af en toe omrollen. Na zo'n 3 maanden uitpakken............




Al met al, mijn eerste kennismaking met Eco-dying is prima bevallen en ik ga dat gebruiken als ondergrond voor mijn stitch draw.





Bij marvelknits.wordpress.com kunnen jullie ook het verslag lezen en zijn jullie geinteresserd in deze techniek? Lieneke geeft de workshop nog een keer op 17 juni 2017 . Kijk even op haar website: www.wolop.nl.

Geen opmerkingen: