zondag 15 oktober 2017

Ode aan een meneer op de Centuurbaan in Amsterdam




Vanmorgen de eerste cursus van De Oude Steek van Rita Huijink.





Dus: de wekker gezet en om 9 uur naar Amsterdam. Deze keer geen wegopbrekingen maar wel ...............een marathon. Dus ik kon niet naar de Maasstraat en de 2e v.d.Helstraat.


Mijn auto geparkeerd en ( gelukkig) foto's genomen van de plek  en wat straatnamen. Daarna naar de 2e v.d. Helstraat. Nou, het stikte van de verkeersregelaars en dank zij hun ben ik in het Huis van de Wijk gekomen.






Ik was iets te laat en wij zijn onder het genot van een kop koffie met de les begonnen. Een inleiding, uitleg over het beloop van de lessen en uitleg over het naaldbinden volgde.













Wij kregen een hand-out hierover over met daarbij de 1e streek van onze breirol. Je kon kiezen uit 2 soorten en ik heb voor de grote gekozen. Dat is het huiswerk voor deze week. Voor volgende week moeten wij onze naam in de rol breien met de datum erbij. Ga ik nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen.


Maar ik ga echt niet alles vertellen wat wij horen en gaan doen, dan kunnen jullie beter zelf de cursus volgen. 






Bij de cursus hoort een tas met prachtige bollen wol en een rondbreinaald. Eindelijk na  jaren van ergernis ( er zat een haakje aan de verbinding van naald naar draad)  heb ik mijn oude rondbreinaald van 2,5 weggegooid en heb ik nu een prachtige nieuwe. (Misschien kun je bij de rechter naald de knak zien zitten.)










Dit is naaldbinden volgens een Noorse opzet.











Dit is koptisch naaldbinden













Na 2 uur was de les afgelopen en toen kwam het....... ik dacht dat ik goed had opgelet hoe ik gelopen was, nou niet dus. Helemaal verkeerd gelopen, omgelopen, een rondje gelopen, en uiteindelijk een hele vriendelijke meneer die mij internet aanbod zodat ik met mijn telefoon kon inloggen op googlemaps , het beeld kon vastzetten om zo terug naar naar mijn auto te kunnen lopen. Tjeetje wat was ik blij dat ik mijn Alto weer zag. En wat een lieve meneer. Ik weet helaas het cafe niet meer waar hij aan het werk was, anders had ik hem nog een berichtje kunnen sturen. Het was op de Centuurbaan.









Thuis gekomen , alle paperassen en bolletjes wol een plekje gegeven en wat gaan eten. Het is prachtig weer, nu lekker buiten de steken opzetten voor mijn breirol.



Ondertussen ben ik ook druk met mijn trui van handgeverfde/ handgesponnen merino/chubut 16 micron. Ik ben bij de taille. Het patroon? Een mengeling voor de bovenkant en verder mijn kennis die ik heb opgedaan bij de Haute Couture lessen van Loret Karman.









Geen opmerkingen: