zondag 9 april 2017

Met de Amsterdamse Steek naar het Fries Museum

Oh ja, en dan nog het belangrijkste.......... wij kregen een lezing van Gieneke Arnolli en mochten gewoon aan verschillende werkstukken voelen. 

En, alsof het nog niet genoeg was, tijdens onze lunch was er een powerpoint van de tentoonstelling over Sits. 




Nu ik  helemaal bekaf ben, maar vol van alle informatie en beelden, probeer een blog te maken. Eigenlijk geloof ik nog niet helemaal dat ik dit allemaal heb meegemaakt.




Het begon met werk uit het depot dat allemaal in Friesland gemaakt is.



Kleden, mitanes, kindermutjes en handschoenen. In heel fijn breiwerk, hooguit naald 1








De mutsjes zijn klein, waarschijnlijk waren de baby's toen veel lichter als nu.



































Deze mitanes zijn in veel verschillende steken gebreid en zijn van katoen.
 De mouwen van de japonnen kwamen tot net over de elleboog en de mitanes sloten daar aan. De huid mocht absoluut niet bruin worden!




















Deze sokken zijn niet gebruikt en het been is in entrelac gebreid. Om ze goed passend te maken werd de enkel in 2recht/2 averecht gebreid. En let op de hiel. Zo prachtig hoe die gebreid is.




























Er werd ook met kraaltjes gebreid , het onderste tasje is gemaakt door Maayke Schetsberg-Antonides. Zij is geboren in 1793 en overleden in 1857.



























Dit zijn handschoenen en let op de rand. Gieneke heeft ze nagebreid.































De proefjes zijn gebreid door Tjietske de vries die van 1871-1895 geleefd heeft.









 Het zijn er heel veel en allemaal even prachtig.

















Tot slot kwamen er 3 stekenrollen op de tafel. Loret heeft alle seken gefotografeerd, ik hoop dat ik de foto's krijg. Wijmoesten allemaal een steek uitzoeken en die gaan namaken.
 Dit was mijn beginnetje.




















Ondertussen liep een groep mensen uit Hindelopen in klederdracht door het museum.












Wij kregen te zien wat zij allemaal aan hadden , mevrouw droeg zo'n 5 rokken over elkaar! En dan nog een broek zonder kruis.






Laat ik met deze indrukwekkende heer afsluiten, ik heb nog veel meer foto's van deze heerlijk dag.















Geen opmerkingen: