zaterdag 9 december 2017

Eutropia en Oude steken in een nieuwe jas

Na het breifestival van de Amsterdamse Steek zijn wij dus echt begonnen met deze cursus van Rita Huyink. 






 Op mijn verjaardag kreeg ik dit boek van mijn zoon en schoondochter. Een paar dagen later kreeg ik nog een prachtig kado van hun........ een hele mooie kleinzoon die net zo lief is als zijn vader!













Iedere 2 weken ga ik op de zondagmorgen naar Amsterdam , naar het wijkgebouw in de Pijp. Daar komen dan alleen brei-enthousiastelingen die allemaal druk zijn om mooie producten te maken.


Voor de zekerheid maak ik altijd even een foto waar mijn auto staat......... door schade en schande wordt je wijs .









Van 10-12 uur zitten wij in het leslokaal en vertelt Rita over de breigeschiedenis door de eeuwen heen. Het boek laat daarover ook mooie plaatjes zien. 


Afgelopen keer besprak zij de tijd ( eind 1700 ) dat er dames bij guillotine in Parijs zaten te breien. Zij droegen dan een speciale muts. Deze muts heb ik ook gebreid van chubut, de bloem heb ik erop gehaakt. In januari word ik voor een stukje kaal geschoren en het leek mij passend om dan een muts te gaan dragen! Zij vertelde ook dat door middel van het gebruik van rechte en averechte steken in een breiwerk, er boodschappen werden doorgegeven. Een beetje zoals de morsetekens. 







Iedere week krijgen wij een steek uit de Eutropia, de ene keer gaan wij zelf aan de slag om de steek te ontcijferen, de andere keer krijgen wij hem uitgewerkt. 
















Wij maken ook een breiwerk uit de tijd waarover Rita vertelt. 













De breirol wordt prachtig.





En, ik heb uitleg gekregen over de stitchfiddle . Maak dit voorbeeld niet na, het is fout! Maar het laat wel zien hoe dat ongeveer te werk gaat. Ik mis steken die Rita wel gebruikt, ik zal eerdaags de ''betaal'' versie gaan gebruiken want het is wel erg leuk om zo al die oude patronen weer te geven.

 Tot besluit deze foto, de breirol van Evelien, de breirol van Therese Dilmond en de kal van Puk Vossen. 

Geen opmerkingen: