zaterdag 27 januari 2018

Scheepvaartmuseum Amsterdam

Vandaag was ik in de mogelijkheid om de cursus over de mutsen van Nova Zembla te volgen. Deze was georganiseerd in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.






Het Crafts Council Nederland had met Loret Karman geregeld dat zij een workshop zou  geven over deze muts. 














Er zijn er zo'n 30 in het Rijksmuseum , die in toerbeurt getoond worden. Loret Karman en , natuurlijk,  ook historica Rita Huyink vertelden  de bijzonderheden over deze mutsen. Een indrukwekkend verhaal waar ook weer veel vraagtekens bij zijn. Maar daarom des meer erge prachtige mutsen. 





Ondertussen hadden wij verschillende kopieën gekregen over deze muts, hoe deze muts gebreid werd, hoe je deze muts zou kunnen breien, over de vele manieren van meerderen en minderen. Natuurlijk kregen wij ook weer prachtige wolletjes, handgeverfd, van Loret.











Loret  begeleidde de groep om een zo goed mogelijk beeld over de breitechnieken te krijgen. Wij gingen meerderen en minderen en kregen opdracht om een nieuwe manier van deze techniek te doen. Het voorbeeld geeft 5 manieren weer, afgescheiden door een contrasterende draad.  Wil je die manieren weten, kom naar de Amsterdamse Steek! Ik kan ze hier vertellen, maar dan mis je de punctuele uitleg van Loret. Daarbij is oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen de beste manier om tot een mooi resultaat te komen. Waar ik altijd goed op moet letten is mijn draadspanning.









Loret had  nog een handig trucje om je draadspanning te controleren. Brei een stukje tricot. Markeer de draden , haal het uit en kijk of de rechte naald en averechte naald evenveel draad gebruikt hebben. 





















Onderhand kwam er weer een nieuw bakje langs waarin wolletjes zaten om een miniatuur ''Nova Zembla" muts te breien. Oh ja, en onderhand kreeg je allerlei tips en trics over het breien. 







De 16 manieren van tricotsteek kwamen voorbij.............. staat nog in een  blog ( van lang geleden ) vermeld. Wat ben ik daar mee bezig geweest, gewoon omdat ik verbaasd was over het resultaat. Hoe sla je je draad om de naald en steek je in de voorste poot of in de achterste.




De muts kunnen wij op 2 manieren breien, dat wil zeggen : wij kunnen hem ''dubbel breien'' en wij kunnen van punt naar punt gaan breien.......... ik ga natuurlijk beide doen om het verschil te kunnen zien!

Het was 14 uur en Ans en ik besloten om naar huis te gaan. We waren bekaf en ik had nog 2 uur reistijd voor de boeg. 

Om 16.30 was ik thuis, geheel tegen de regels van koolhydraadarme dieet heb ik een lekker glas wijn genomen en zit nu nog  na te genieten.  Weten jullie: 

    IK WAS VANDAAG EEN BOFKONT!!!!!!!

Bedankt Loret, het was geweldig.






Geen opmerkingen: